Zakelijke e-mailregels

Geplaatst door

Per 1 januari 2012 is de regelgeving omtrent het versturen van een nieuwsbrief of andere mailings veranderd. Waar eerder al de regelgeving voor het mailen naar consumenten was aangescherpt, is dit nu ook voor bedrijven gelijkgetrokken. De regels hebben alleen betrekking op het versturen van reclame. Facturen en andere essentiële mailings omtrent uw dienstverlening vallen hierbuiten. Hieronder volgen de belangrijkste veranderingen.

Opt-in verplicht voor zakelijke adressen

Vergelijkbaar met de consumenten e-mailadressen moeten zakelijke e-mailadressen nu ook via opt-in zijn aangemeld. Dit betekent dat bedrijven daadwerkelijk toestemming moeten hebben gegeven voor het ontvangen van de mailing.

Expliciet aanmelden

Dit mag niet meer met een vooraf aangevinkte checkbox maar een gebruiker moet er duidelijk zelf voor kiezen. Daarbij moet het in één oogopslag duidelijk zijn waar de ontvanger zich voor aanmeldt, hoe vaak er een mailing wordt verstuurd en met welk onderwerp. Bij e-mailbestanden die extern zijn aangeleverd moet er door de ontvangers expliciet zijn aangegeven dat ze e-mail willen ontvangen van externe partijen.

Uitzondering voor e-mailadressen van klanten

Een uitzondering op deze opt-in regeling zijn de adressen die u heeft vergaard bij het verkopen van producten of diensten via uw bedrijf. E-mailadressen van klanten mag u zonder deze opt-in toestemming gebruiken. Echter moet het na de eerste mail gemakkelijk zijn om je als ontvanger af te melden.

Geen noreply@ als afzender

Het moet duidelijk zijn wie de afzender is van de mailing. Voor een nieuwsbrief of een andere actie kan niets anders meer worden gebruikt dan de bedrijfsnaam. Daarnaast is het ook niet meer mogelijk om een no-reply of geen-reactie e-mailadres te gebruiken. Een reactie op een mailing moet daadwerkelijk aankomen bij de verzender.

Niet groter dan 150 Kb

Als u bestanden mee wilt sturen met uw nieuwsbrief mogen die niet meer groter zijn dan 150 KB. Daarnaast moet een link naar een downloadbaar bestand duidelijk omschrijven wat het bestand is en hoe groot het is.

Eenvoudig afmelden

Het afmelden voor de mailing moet eenvoudig en duidelijk zijn. Het liefst moet iemand na één klik op een link in de nieuwsbrief automatisch zijn uitgeschreven.

Uw zakelijke adressen nabellen?

Het is mogelijk uw zakelijke adressen door 1 van onze medewerkers te laten nabellen. Behalve een follow-up of cross sell mogelijkheid, kunt u dan ook laten nagaan of er toestemming is om aanbiedingen te versturen. Meer weten? Neem contact op via het telefoonnummer van ons callcenter 026 – 82 00 230